Jak wykorzystać prezentację multimedialną podczas wystąpień publicznych? Trzy kluczowe porady

Jak wykorzystać prezentację multimedialną podczas wystąpień publicznych? Trzy kluczowe porady

Jednym z największych potencjalnych sprzymierzeńców osoby przemawiającej publicznie może być prezentacja multimedialna. Warto jednak zaznaczyć, iż często osoby przemawiające nie wykorzystują prawidłowo tego narzędzia. Co więcej, zdarza się, że  przeistacza się ze sprzymierzeńca we wroga, ze względu na jego nieprawidłowe wykorzystanie. O tym jak tego uniknąć, przeczytasz poniżej.

Po pierwsze – wykorzystaj potencjał prezentacji

We wpisie dotyczącym efektywnych technik przekonywania (dostępny tutaj) pisaliśmy, że bardzo cenną praktyką wpływającą na perswazyjność wystąpienia jest umiejętne wykorzystanie ilustracji. Jest ona komponentem naszej argumentacji, który pozwala zwizualizować i dobrze zrozumieć odbiorcom to, co chcemy im przekazać. Prezentacja multimedialna umożliwia nam wplecenie do wystąpienia ilustracji, o których nie moglibyśmy opowiedzieć czy przedstawić ich werbalnie. 

Przykład? Podczas prezentacji wyników naszej firmy możemy powiedzieć słuchaczom, że nasze zyski wzrosły o 10 procent, a następnie opisać jak przebiegał wzrost, z uwzględnieniem poszczególnych miesięcy. Pierwsza informacja zostanie przed odbiorców zapamiętana, kolejne natomiast, nie mają szans na bycie przez nich odnotowanym. Dobrym rozwiązaniem zatem jest pokazanie im wykresu, który  zobrazuje nasz wywód i będzie przedstawiał zysk firmy na przestrzeni interesującego nas okresu.

Prezentacja pozwala nam pokazać odbiorcom różne treści, tym samym otwierając możliwości urozmaicenia naszych wystąpień o liczne ilustracje w postaci zdjęć, wspomnianych wcześniej wykresów, filmów, konkretnych haseł czy cytatów, diagramów czy nawet memów. Pamiętaj, że Twoim celem podczas samego wystąpienia jest zdobycie i utrzymanie uwagi odbiorców. Wykorzystanie powyższych instrumentów pozwoli Ci zwiększyć szansę, aby to osiągnąć. Możesz ich rozśmieszyć, wprowadzić w zadumę, nostalgię czy wywołać kontrowersję. Wyświetlając określone treści, zadbasz także o wzrokowców.

Po drugie – zadbaj o przejrzystość treści umieszczonych na prezentacji

Owszem, prezentacja daje nam ogromne możliwości w zakresie przekazywania określonych treści. Niestety dużo osób traktuje tę radę dosłownie i faktycznie prezentuje ogromne, ale ilości treści. Każdy z nas kojarzy prezentacje, na których tekst pokrywa większość slajdu, dosłownie „wylewając się” z niego. Definitywnie nie jest to pożądana praktyka. Nasi słuchacze, zamiast podążać za prowadzona narracją, będą desperacko usiłowali przeczytać obszerny tekst zamieszczony na slajdzie. 

Kluczem do sukcesu w zakresie ilości prezentowanych treści jest minimalizm. Nie traktuj prezentacji multimedialnej jak ściągi, która pozwoli Ci bezpiecznie odczytać jej zawartość, być może dodając od siebie pewne uwagi. Zauważ, że w takim wypadku równie dobrze można by wynająć kogoś do odczytania Twojej prezentacji, ewentualnie po prostu przesłać ją uczestnikom. Twoja obecność staje się tylko dodatkiem do treści zawartych w prezentacji. 

Dlatego też umieszczaj na poszczególnych slajdach niewiele treści, której celem jest uzupełnienie i ubarwienie Twojej wypowiedzi, a nie jej streszczenie lub powtórzenie. Dodatkowo, w wystąpieniach publicznych liczą się konkrety i celne, jasne tezy. Zapewnij je odbiorcom!

Spójrz na poniższy slajd, zawiera on hasła, które rozwiniesz prowadząc odpowiednią narrację (przy okazji – metoda 3P to bardzo skuteczny sposób na tworzenie struktury naszego wystąpienia). Gdyby zamiast tego obszernie opisać co rozumiemy jako poszczególne “P”, slajd stałby się nieczytelny i nieatrakcyjny.

Po trzecie – dostosuj swoją komunikację niewerbalną do pracy z prezentacją

Ostatnia rada dotyczy wykorzystania prezentacji multimedialnej podczas wystąpień stacjonarnych. Zauważ, że wielu prelegentów często „chowa” się w cieniu swojej prezentacji, oddając jej główne miejsce na scenie. To błąd!  Uwaga odbiorców powinna być skupiona na Tobie i tym co mówisz, a nie na prezentacji. To Ty, świadomie i w odpowiednich momentach, możesz ją tam przenosić.

Jak to zrobić? 

Zobacz ikoniczne wystąpienie S. Jobsa (znajdziesz je tutaj).

a) Zwróć uwagę na sposób poruszania się Jobsa. Bardzo dobrze współgra on z tym co aktualnie jest wyświetlane na prezentacji.

b) Kiedy pojawia się kluczowy slajd, Jobs na chwilę odsuwa się na bok, stosuje pauzę i daje publiczności szansę skupienia się na zawartości slajdu. Chwilę potem wraca jednak do prowadzonej narracji i przyciąga uwagę odbiorców.

c) Prezentujący doskonale wie jakie elementy pojawią się na poszczególnych slajdach. To bardzo ważne, tworzy wizerunek mówcy pewnego siebie i tego co ma do powiedzenia. 

Na temat tego dlaczego Steve Jobs był dobrym mówcą piszemy tutaj. Będzie to dla Ciebie bardzo dobry przykład tego jak wcielić tę i pozostałe rady w życie. Powodzenia!

Skontaktuj się z nami

    "