W jaki sposób skutecznie prezentować własne pomysły i przekonać do nich innych?

W jaki sposób skutecznie prezentować własne pomysły i przekonać do nich innych?

Każdy z nas miewa dobre pomysły. Czasami pojawiają się one tuż przed pójściem spać, innym razem pod prysznicem bądź, co zdarza się zdecydowanie rzadziej, kiedy pracujemy nad rozwiązaniem pewnej kwestii. Od pomysłu do jego realizacji musimy często pokonać wyboistą drogę, podczas której możemy być zmuszeni do przekonania innych do własnych idei. Nierzadko obiektem naszej perswazji jest osoba, od której zależy to, czy będziemy dysponowali środkami czy możliwościami dalszego działania. Jak zatem „sprzedać” swój pomysł innym? Musimy wywołać u naszych odbiorców dwie kluczowe konkluzje.

Pomysł, o którym mówimy, wart jest wprowadzenia

Bardzo skuteczną techniką, którą warto zastosować w celu przekonania odbiorcy o wartości naszego rozwiązania jest przedstawianie swoistego problemu, deficytu, luki czy zagrożenia, z którymi mamy do czynienia. Następnym krokiem jest wyjaśnienie, dlaczego nasza idea będzie doskonałym rozwiązaniem owego problemu, wypełnienie luki czy usunięciem zagrożenia. 

Istotą takiego zabiegu jest przeprowadzenie dwóch narracji. Osią jednej z nich jest wywołanie u odbiorcy poczucia konieczności działania, zaradzenia problemowi, zapobiegania zagrożeniu. Z kolei druga wychodzi problemowi naprzeciw, wskazując konkretne rozwiązanie. Odbiorca tym samym może przekonać się nie tylko o tym, dlaczego nasz pomysł jest świetny, ale może osadzić go w określonym przez nas kontekście. Przykładem zastosowania opisanej techniki może być sytuacja, w której jako prawnik chcemy przekonać naszego klienta do wprowadzenia zmian w strukturze spółki pokazując na jakie konkretne ryzyka jest narażony jeśli tego nie zrobi.

Dlaczego to takie ważne? Często osoby, które decydują o powodzeniu danej inicjatywy ewaluują wiele różnych pomysłów. Wspomniane wyżej osadzenie rozwiązania w danym kontekście odróżni nas od innych oraz wykreuje realną potrzebę realizacji naszego pomysłu. Odbiorca będzie wiedział nie tylko dlaczego dobrze byłoby coś zrobić, ale także jakie stoją za tym obiektywne przyczyny.

To Ty jesteś osobą, której warto zaufać

Podczas prezentacji jakichkolwiek idei jest zadbanie o wykreowanie oraz ugruntowanie wizerunku przygotowanej oraz kompetentnej w danej dziedzinie osoby. Jak to zrobić?

Skrupulatnie się przygotuj. Podstawą wizerunku kompetentnej osoby jest odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Kto ma znać zagadnienia związane z Twoim pomysłem lepiej niż Ty? Wykorzystanie odpowiednich technik retorycznych pomoże Ci „sprzedać” ideę, ale nie zastąpi merytorycznego przygotowania.

Zastanów się jakie pytania mogą mieć Twoi odbiorcy i odpowiedz na nie już podczas prezentacji. Oczywiście nie jest to możliwe w odniesieniu do wszelkich potencjalnych pytań czy wątpliwości, bądź zatem gotowy/gotowa, aby odpowiedzieć na potencjalne wątpliwości. Postaraj się jednak wcielić w rolę kogoś kto słyszy Cię po raz pierwszy, zawsze możesz także przeprowadzić wcześniej swoją prezentację w obecności kogoś znajomego i wsłuchać się w jego informację zwrotną.

Dostosuj język do odbiorców. Kluczowym  aspektem, który pozwoli Ci zbudować relację z odbiorcami jest wykorzystanie języka, który jest do nich dostosowany i im bliski. Mowa  między innymi o odpowiednim wyważeniu „fachowości” i operowaniu odpowiednimi pojęciami. Grono specjalistów będzie oczekiwało od Ciebie posługiwania się adekwatną terminologią. Inwestor-laik będzie oczekiwał natomiast przystępnej formy, która umożliwi mu zrozumienie Twoich intencji.

Stosuj techniki argumentacyjne i unikaj błędów. Bardzo ważnym elementem przekonywania, czyli budowania perswazyjnego komunikatu jest robienie tego w świadomy i skuteczny sposób. O tym w jaki sposób wykorzystywać argumentację efektywnie dowiesz się z poprzednich wpisów na naszym blogu:

/ „Jak lepiej przekonywać innych do swoich racji? Dwie praktyki, które polepszą Twoją argumentację” – https://onespeech.pl/jak-lepiej-przekonywac-innych-do-swoich-racji-dwie-praktyki-ktore-polepsza-twoja-argumentacje/

/ „Jeszcze więcej o argumentacji – dobre i złe praktyki” – https://onespeech.pl/jeszcze-wiecej-o-argumentacji-dobre-i-zle-praktyki/ 

/ „Czego unikać w argumentacji? Trzy częste błędy argumentacyjne” – https://onespeech.pl/czego-unikac-w-argumentacji-trzy-czeste-bledy-argumentacyjne/

Skontaktuj się z nami

    "