Jak przygotować pracowników do wystąpienia na konferencji?

Jak przygotować pracowników do wystąpienia na konferencji?

Po co występować na konferencji? 

Konferencje branżowe to doskonała okazja do ekspozycji naszej marki, pokazania naszych specjalistów oraz pozyskania nowych partnerów biznesowych. Prezentacje na wielkiej scenie to dziś jedna z bardziej skutecznych metod budowania wizerunku marki, rozwijania swojego marketingu, a ostatecznie wspomagania sprzedaży i pozyskania nowych klientów. Jeżeli jeszcze nie jesteś przekonany do tego pomysłu to poniżej kilka argumentów, dlaczego warto zaprezentować się w tej formie:

  1. Wystąpienie na scenie zdecydowanie zwiększa Twoją widoczność na konferencji. W wydarzeniu uczestniczą dziesiątki osób a zdecydowana większość zapamięta Twoją twarz, nazwisko i firmę. Być może część podejdzie udzielić pochwały po wystąpieniu, podjąć polemikę w temacie czy po prostu się przedstawić. To ostatecznie sprawi, że „wynik z konferencji” w postaci ilości nowych kontaktów będzie zdecydowanie lepszy.
  2. Masz doskonały powód aby samemu podejść do osób z którymi chciałbyś nawiązać kontakt. „Cześć, chciałbym zapytać o informację zwrotną po moim wystąpieniu. Co sądzisz o temacie który poruszyłem?” – w ten sposób mamy rozpoczętą konwersację i to w zdecydowanie konkretniejszy sposób niż „Ładna dziś pogoda”. Wystąpienie wspiera aktywne pozyskiwanie kontaktów, a więc poprawia „wynik z konferencji”.
  3. Nagrane wystąpienie to świetny materiał marketingowy. Wasz dział PR-u może go wykorzystać na wiele sposobów – udostępnić na YouTube, wykorzystać jako materiał szkoleniowy dla klientów, jako materiał promocyjny w ofercie pokazując rozpoznawalność marki (tzw. social proof) czy pociąć na krótkie wideo i wykorzystać w social mediach takich jak Instagram czy Tik-Tok. 

Tych argumentów mógłbym znaleźć zdecydowanie więcej, nie jest to jednak celem tego wpisu. Wiele osób doskonale zdaje sobie sprawę, że aby wykorzystać potencjał naszego wystąpienia musi być ono po prostu dobre. Często jest to właśnie moment w którym nasze chęci do wystąpienia zdecydowanie maleją. Po pierwsze, często najlepsze osoby w naszej firmie, eksperci w swoich dziedzinach, nie mają chęci lub czasu na przygotowanie takiego wystąpienia. Po drugie, nawet jeżeli znajdziemy osoby mające możliwość przygotowania takiego wystąpienia, to wiele osób niechętnie podchodzi do tematu ze względu na strach przed wystąpieniami publicznymi. Jak poradzić sobie z tymi wyzwaniami i przygotować naszą firmę do takiego wystąpienia?

Szkolenie z wystąpień publicznych

W zespołach technicznych czy analitycznych wystąpienia publiczne są traktowane jak największa zmora. Szkolenie przeprowadzone dla zespołu może „odczarować” to przekonanie. Jest to doskonała szansa do wspólnej nauki czegoś niezwiązanego wprost z naszą codzienną pracą, pracy zespołowej czy wspólnej zabawy. Takie szkolenie jest przede wszystkim skupione na praktyce a każdy uczestnik ma kilka okazji do wystąpienia przed znaną mu grupą kolegów i koleżanek. To zdecydowanie obniża próg wejścia i pozwala odkryć talenty, które mogą reprezentować naszą firmę na konferencji. Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymują podstawową wiedzę o tym jak przygotować swoje wystąpienie, na jakie elementy zwrócić uwagę w przygotowaniu treści oraz jak pokonać stres przed wejściem na scenę. Wiedza w połączeniu z praktyką pozwala na zbudowanie grupy kandydatów do wystąpienia konferencyjnego. Takie szkolenie ma jeszcze jedną szczególną wartość, którą roboczo możemy nazwać samoświadomością mówcy. 

Pozwólcie, że pokażę to na przykładzie. Prowadziłem kiedyś szkolenie dla dużej firmy, która nieustannie prowadziła prezentacje wewnętrzne. Osoby wewnątrz zespołu miały na celu zaprezentować przeanalizowany przez nich produkt, pokazać jego wady i zalety, żeby ostatecznie zarekomendować go do inwestycji lub odrzucić. Odważne i dobre wystąpienie może w tym wypadku zadecydować o zysku bądź stracie w firmie, a ostatecznie o jej przyszłości. Waga takich prezentacji jest więc duża.

Poprosiłem uczestników szkolenia abyśmy zrobili symulację tych wystąpień. Każdy z uczestników wykonywał pełną prezentację analogicznie jak w swojej pracy a następnie przechodziliśmy do informacji zwrotnych aby jak zauważyć jak najwięcej istotnych rzeczy. Struktura informacji zwrotnej była następująca: najpierw osoba która występowała dokonywała autoanalizy, następnie grupa komentowała to co zauważyła a na końcu ja udzielam szczegółowej informacji zwrotnej. 

Wystąpienia różniły się od siebie, jedne były bardzo dobre, inne dobre a jeszcze inne poprawne. Jedna rzecz wystąpiła jednak w każdym z tych wystąpień, a konkretnej w każdej informacji zwrotnej po wystąpieniu. W zdecydowanej większości przypadków pierwszy element samooceny był negatywny. We wszystkich przypadkach samooceny, mówcy lub mówczynie dostrzegali błędy których nie zauważył nikt z publiki, nie zauważyłem również ja.

Jaki z tego wniosek?

Mamy naturalną tendencję do skupiania się na negatywnych aspektach naszej mowy. Zauważamy elementy których nie widzą inni lub które nie są oceniane negatywnie. To niestety blokuje nas w chęci podjęcia próby wystąpienia publicznego – bo boimy się negatywnej oceny czy czujemy się niewystarczająco dobrzy. Jestem przekonany, że dla wielu osób będących wówczas na szkoleniu, świadomość relacji z publiką, przyzwolenia na błąd i zrozumienia istotny wystąpień publicznych była zachęcająca do dalszych prób i rozwoju w tej dziedzinie. Zrozumienie tego, to pierwszy krok aby pozyskać grupę osób, które chcą rozwijać swoje wystąpienia publiczne i nie będą bały się takich wyzwań jak wystąpienie na konferencji.

Samoświadomość mówcy, a czy coś jeszcze?

Szkolenia to przede wszystkim praktyka wystąpień, ale do budowania pewności siebie uczestników służy też odpowiednie przygotowanie merytoryczne. Poznają oni odpowiedzi na nurtujące pytania takie jak “Jak przygotować się do wystąpienia?” czy “Jak zrozumieć swoją komunikację niewerbalną?”. W tym wpisie nie poruszam tych zagadnień, ale zachęcam do zapoznania się z nimi w innych wpisach na blogu One Speech. Poniżej 3 przykładowe wpisy, nawiązujące do podstawowej materii szkoleniowej na szkoleniu z wystąpień publicznych:

Konsultacje i przygotowanie wystąpienia

Czy warto skorzystać z konsultacji?

 Gdy mamy już grupę potencjalnych mówców i mówczyń, warto wykorzystać ich zapał od razu po szkoleniu i zachęcić do podjęcia wyzwania i reprezentowania firmy na konferencji. Każda branża ma swoje konferencje i spotkania, warto je wcześniej sprawdzić, przeanalizować ich daty i zobaczyć jak można zostać ich prelegentem. Gdy mamy już zaproszenie na konferencje i wybranych prelegentów, czas przejść do procesu przygotowań. Możemy przygotować się intuicyjnie lub skorzystać z konsultacji z ekspertem w dziedzinie wystąpień publicznych. Korzystanie z pracy trenera zewnętrznego ma oczywisty minus w postaci dodatkowych kosztów. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że ma również znaczną ilość plusów, także finansowych. Poniżej dwa najważniejsze:

  1. Trener gwarantuje lepsze wystąpienie. Wykorzystanie rad trenera pozwala na przygotowanie znacząco lepszego wystąpienia niż samodzielne przygotowania przez osobę nie będącą specjalistą w tej dziedzinie. Praca z trenerem jest również motywacją dla osoby występującej – musi się przygotować i nie zostawi tego na ostatnią chwilę. To ostatecznie znacząco zwiększa szansę na wystąpienie, dzięki któremu zdobędziemy znaczącą liczbę kontaktów – o czym pisałem wcześniej. 
  2. Trener organizuje pracę. Przygotowując wystąpienie samodzielnie wiele osób zastanawia się od czego zacząć, jaką wybrać strukturę i ile czasu na nie poświęcić. Jeżeli nasze przygotowania będą chaotyczne – to na przygotowanie możemy poświęcić więcej czasu a ostatecznie przygotować się gorzej. Najczęściej na konferencjach występują osoby posiadające duże doświadczenie i wiedzę w danej branży – dlatego ich czas jest tym bardziej cenny, a jego koszty są realne. 

Jak wygląda konsultacja?

Praca 1 na 1 pozwala na dużą indywidualizację procesu konsultacji. Aby łatwiej było wyobrazić sobie proces konsultacji, opiszę krótko jak wygląda on w One Speech. 

Gdy osoba występująca na konferencji decyduje się na konsultacje, zaczynamy od spotkania wstępnego. Na spotkaniu wstępnym rozmawiamy o wystąpieniu; o czym mówimy, gdzie i kiedy będzie wystąpienie, jaka będzie publiczność, jakie są wymagania organizatorów. Na podstawie tych informacji, na spotkaniu wspólnie tworzymy plan przygotowań.  W ramach planu przygotowań umawiamy wstępne terminy spotkań, omawiamy co będziemy na nich robić (np. na pierwszym spotkaniu opracowujemy koncepcję, na ostatnim robimy próby generalne) i jaką pracę prelegent powinien wykonać samodzielnie. Spotkania nie zastępują przygotowań, ale zapewniają płynny proces, którego pilnuje trener. 

Podsumowanie

Prelegent znaleziony i przygotowany do wystąpienia. Czas na zebranie zysku z naszej inwestycji i maksymalne wykorzystanie potencjału konferencji. W tym wpisie pokazałem możliwą ścieżkę przygotowania do konferencji z perspektywy lidera zespołu lub HR-managera, w sytuacji kiedy zaczynamy od zera i nie mamy chętnych do wygłoszenia prelekcji. Jeżeli jednak mamy już doświadczenie w występowaniu, lub chcemy wspomóc nasz zespół w tym aspekcie – również można przez ten proces przejść. Jeżeli nasi prelegenci mają już doświadczenie w wystąpieniach – naszą pracę można zacząć od szczegółowego audytu dotychczasowych prób wraz z analizą mocnych i słabych stron. Niezależnie na którym etapie przygotowania do konferencji jesteś – w One Speech pomożemy Ci wykorzystać Twoje wystąpienia maksymalnie efektywnie. 

Napisz do autora:

Skontaktuj się z nami

    "