Trzy sposoby na atrakcyjny początek wystąpienia

Trzy sposoby na atrakcyjny początek wystąpienia

Każdy z nas dobrze zna moment kiedy wychodząc na scenę skupiamy na sobie spojrzenia całej widowni. Wzrastające napięcie i pojawiające się pytania w głowie odbiorców takie jak „O czym będzie mówić?” lub  „Czy to będzie ciekawe?” podkreślają istotę tej chwili. Wiele osób mówi, że początek to najtrudniejszy fragment wystąpienia i że jak dobrze zaczniemy to potem na pewno już sobie poradzimy. Pogląd ten nie jest nieuzasadniony, gdyż dobry początek przyciąga zainteresowanie słuchaczy oraz pozwala im nas polubić. Dzięki temu w dalszej części wystąpienia będą bardziej skupieni, a jeżeli się pomylimy to chętniej wybaczą nam błędy. Jeżeli zgadzasz się co do dużego znaczenia początku mowy, to chcielibyśmy w tym wpisie przybliżyć Ci trzy sposoby na atrakcyjne rozpoczęcie.

Historia lub anegdota

Jako publiczność chętnie utożsamiamy się z historiami, dlatego że są one dla nas łatwe do wyobrażenia. Odpowiednio dobrana do audytorium historia może wzmocnić ten efekt, gdyż słuchacze w głównym bohaterze mogą zobaczyć samych siebie. Czasami trudno jest od razu dobrać historię do naszej mowy, jeżeli jednak nie znasz osobistej historii w danym temacie możesz użyć historii znalezionej w Internecie, zasłyszanej od znajomych czy po prostu wymyślonej. W opowiadaniu historii najważniejsza nie jest jej prawdziwość, a to że jest dobrze dobrana do tematu. Historia ma za zadanie stworzyć w gronie słuchaczy obrazy, które byłby ciężkie do przekazania za pomocą suchych faktów.

Przykład historii osobistej: „Pamiętam jak pierwszy raz ubierałem buty do biegania – zastanawiałem się czy w ogóle potrafię to robić. To niby oczywiste, ale nie uprawiałem sportu od lat. Nie chciałem jednak dłużej nad tym myśleć – tylko po prostu podjąłem próbę. Przebiegłem 3 kilometry i myślałem że nogi mi odpadną. I gdyby ktoś wtedy powiedział mi, że rok później przebiegnę maraton – ból brzucha od śmiechu byłby mocniejszy niż ból nóg po bieganiu…. Opowiadam Wam tą historię dlatego, żeby pokazać, że na początku zawsze jest trudno…”

Uwaga! Zwróć uwagę na sformułowanie „Opowiadam Wam tą historię dlatego…”. Historia musi być bezpośrednio związana z tym co mamy do przekazania w sferze merytorycznej. Jeżeli tak nie jest, lub jest to nieoczywiste – historia nie będzie miała dobrego wpływu na naszą mowę.

Cytat lub maksyma

Cytat lub maksyma sprawdzi się szczególnie wtedy, kiedy chciałbyś zachęcić słuchaczy do refleksji nad konkretnym tematem. Dlaczego warto to zrobić? Publiczność, która robi coś więcej niż tylko słucha np. zastanawia się nad daną kwestią czy odpowiada w głowie na pytania które zadałeś – jest bardziej zaangażowana w mowę. Gdy jesteśmy w coś bardziej zaangażowani to automatycznie lepiej to zapamiętujemy, oraz nadajemy tematowi większą wagę.

Przykład: „Polski pisarz, Wiesław Myśliwski napisał kiedyś: «…bo najciężej jest ruszyć. Nie dojść, ale ruszyć. Dać ten pierwszy krok. Bo ten pierwszy krok nie jest krokiem nóg, lecz serca” Co mówi nam ten cytat? [PAUZA] Oczywiście jest on o tym, że najciężej jest zacząć, ale również zwraca uwagę na aspekt emocjonalny. Musimy być emocjonalnie gotowi do podjęcia wyzwania, a jeżeli już ten pierwszy krok zrobimy – możemy wykorzystać to zaangażowanie aby iść dalej.”

Uwaga! Zauważ, że w tym otwarciu mamy połączenie cytatu wraz z pytaniem do publiczności. Kilkusekundowa pauza po „Co mówi nam ten cytat?” będzie miała największy wpływ na to czy publiczność potraktuje ten moment refleksyjnie czy jak standardowy początek mowy.

Statystyka lub zadziwiający fakt

Rozpoczęcie od podania szokującej statystyki lub ciekawego faktu może wzbudzić zainteresowanie i zwrócić uwagę słuchaczy. Tutaj podobnie jak przy cytacie lub maksymie, bardzo ważny będzie moment dla publiczności na refleksję nad przedstawionymi danymi. Taki wstęp może pozwolić Ci na dalsze budowanie narracji poprzez szersze omówienie przedstawionego faktu, przedstawienie powodów takiego stanu rzeczy lub opowiedzenie co publiczność może zrobić aby dany fakt wykorzystać (jeżeli jest pozytywny) lub zmienić (jeżeli jest negatywny).

Przykład: „Statystyki mówią, że aż 92% postanowień noworocznych kończy się klęską, a 80% z nich jest porzucanych jeszcze przed walentynkami czyli połową lutego. Z czego wynika taki stan rzeczy?[PAUZA] Jak sprawić, aby nasze postanowienia zaliczały się do wąskiej grupy tych, które można uznać za sukces? [PAUZA] O tym opowiem Wam w moim wystąpieniu…”

Uwaga! Statystyka pełni funkcje pokazania skali problemu, a następnie pada obietnica jego rozwiązania. Kiedy słuchacz jest zaangażowany w przedstawiony problem (a szansa że jest jedną z tych osób, których noworoczne postanowienie upadło jest duża) to z zaciekawieniem wysłucha możliwych jego rozwiązań.

Podsumowanie

Rozpoczęcie wystąpienia publicznego to nie lada wyzwanie, ale również ogromna szansa na zachwycenie swojej publiczności od pierwszych chwil. Historie, cytaty, pytania do publiczności czy statystyki to tylko niektóre z technik, które mogą Ci w tym pomóc. Pamiętaj, że przygotowując wystąpienie warto zastanowić się najpierw „Do kogo mówimy?” aby dobrać historię, cytat lub statystykę, która zrobi największe wrażenie na Twoich słuchaczach.

Napisz do autora

Skontaktuj się z nami

    "